Pretplati se

BELMA TVICO STAMBOL

Mala tajna velikih majstora: riješite se ega!

Sa modnom dizajnericom Belmom Tvico Stambol susreli smo se krajem septembra u Parizu, gradu koji je brzo prigrlio njezinu viziju mode. Razgovarali smo o svim dimenzijama vremena − prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, te tajnom sastojku njezinog uspjeha

Razgovarala Amra Zvizdić
Foto Vanja Lisac i Miloš Nadaždin

Belma Tvico Stambol je modna dizajnerica koja se već godinama nalazi na pročelju bosanskohercegovačke modne scene. Kontinuirano propitujući prostor i vrijeme u kojem živi, ona udiše novi život u modu koju stvara. Bilo da je riječ o opipljivoj inspiraciji − skulpturama, pejzažima i teksturama, ili apstraktnoj − emocijama i doživljajima, Belma Tvico Stambol pažljivo skrbi o vlastitom kabinetu kurioziteta, imaginarnom prostoru u kojem sazrijevaju ideje koje u konačnici prerastaju u jedinstveni modni koncept. Sve njene kolekcije imaju jednu zajedničku specifičnost − produžetak stvarnosti. U njezinim kreacijama, bilo da se referiraju na ono što je bilo ili ono što će tek biti, stvarnost postaje ljepša za čitav spektar pažljivo biranih nijansi. Prateći razvoj njezinih kolekcija, posebice kroz kreacije predstavljene u linijama Infinity i Vibrance, primjetno je da modni dizajn Belme Tvico Stambol služi kao estetski dokument vremena. Njezin dizajnerski i kulturni identitet ogleda se u besprijekornoj geometrijskoj stilizaciji i kolorističkim kontrastima. Njezin estetski credo učvršćuje stav o modnom dizajnu kao umjetničkom činu i predstavlja odraz savremenog društva, te prozor u njegovu prošlost i budućnost. 

Nedavno je u Sarajevu organizovala privatnu večeru za svoje najvjernije klijentice i predstavnice medija, kojoj smo i sami prisustvovali. Tom prilikom je premijerno predstavljena nova kolekcija Re-vive za jesen/zimu 2019. koja oživljava nekoliko dimenzija srednjovjekovnog pisma − bosančice. Ipak, nedovoljno je tek opisati kreacije Belme Tvico Stambol, time ukazujući na njihovu vrijednost, bez promatranja onoga što im je prethodilo. To je, bez izuzetka, posvećenost dizajnerice da na krajnjeg konzumenta prenese ljubav prema modi koju živi od ranog djetinjstva. 

Od prvih modnih koraka učinjenih na sarajevskoj sedmici mode, preko angažmana u Turskoj, pa sve do redovnog predstavljanja kolekcija u svjetskim modnim metropolama, evolucija u vašem radu je više nego vidljiva. Gledajući unazad, koje iskustvo vas je najviše oblikovalo kao modnu dizajnericu?

– Zapravo, moji prvi modni koraci su učinjeni još u ranom djetinjstvu. Kao djevojčica, sjedeći u krilu svoje tetke koja je bila tekstilna konstruktorica, upijala sam dragocjeno znanje i učila sve o krojevima, uzorcima i bojama, igrala se sa koncima i komadićima materijala. Godine 2003. prvi put predstavljam svoj rad na tadašnjoj sedmici mode u Sarajevu. Čini mi se da sam već tada znala šta tačno želim postići u karijeri, ali sam bila svjesna da bez ogromnog rada, truda i posvećenosti neću stići nigdje. Prikupljala sam iskustva i vještine od starih majstora, znajući da je imati zanat u rukama tajna uspjeha. Bez obzira na estetiku, poznavanje mode, stepen edukacije ili talenat, bez zanatskih vještina nećete uspjeti. Jednostavno, morate znati kako da skicu pretvorite u realnost. To se pokazalo tačnim za vrijeme mog prvog predstavljanja u Parizu kada su svi primijetili da je moja odjeća savršeno skrojena. Bio je to ogroman plus u samom startu. Danas, kada zanati izumiru, posjedovati i vladati takvim vještinama je neprocjenivo. Godine 2006. odlazim u Tursku i dobijam posao dizajnerice u kompaniji Big Star Jeans. Nakon dvije godine vraćam se u Sarajevo i, na samom začetku ekonomske krize, pokrećem vlastiti biznis. Mislim da je svima jasno koliko je taj period bio nepovoljan za pokretanje bilo kakvog posla, ali je ljubav prema modi nadjačala sve prepreke. Rad u jednom velikom kolektivu kao što je Big Star Jeans, gledajući iz ove perspektive, bio je dosta lakši od vođenja vlastitog posla. Tamo sam stekla neprocjenjivo iskustvo koje i danas primjenjujem u radu. Imala sam tek 23 godine kada sam otvorila svoj studio, bila sam nepoznata na bh. tržištu, sve mi je bilo zamršeno i nejasno, ali sam uspjela. Uporedo sam upisala i studij tekstilnog dizajna na Tehničkom fakultetu Univerziteta u Bihaću. U tom periodu sam dosta učila, vježbala i pripremala se za velike stvari za koje sam uvijek znala da će doći. Sudbina je htjela i da upoznam svog agenta, Srđana Prodanovića, kojeg smatram velikim mentorom. Učiti od njega i slušati njegove savjete je puno lakše nego lutati i stalno učiti na sopstvenim greškama. 

“Ako osjećate nelagodu prilikom nošenja neke kreacije, ni kreacija neće doći do izražaja. Mislim da su iskrena emocija, dobra vibracija i profinjenost jedne dame najvažniji faktori”
 

Posljednih desetak godina radite tiho i posvećeno, dozvoljavajući svojim kreacijama da govore umjesto vas. Šta one poručuju ženama koje ih nose?

– Poručuju im da budu jake, ženstvene, društveno odgovorne, da sačuvaju dušu i duhovnost, da ostanu vječna djeca, razigrane i vesele, te da im osmijeh bude glavni modni dodatak. Dobra energija uvijek upotpuni odjevnu kombinaciju, tako da klijentice nerijetko pitam kako se osjećaju u određenoj kreaciji. Mnogo je bitnije da se u njoj osjećaju dobro, a ne da im dobro stoji. Ako osjećate nelagodu prilikom nošenja neke kreacije, ni kreacija neće doći do izražaja. Mislim da su iskrena emocija, dobra vibracija i profinjenost jedne dame najvažniji faktori. A kada je riječ o ljepoti, možda zvuči kao kliše, ali svaka žena je lijepa i posebna na svoj način. 

Dio vas je beskompromisno posvećen očuvanju kulturno-historijskog naslijeđa Bosne i Hercegovine. U posljednjih nekoliko kolekcija oživjeli ste srednjovjekovno pismo bosančicu. Koliko vam je to značajno?

– Dijelovi teksta Povelje Kulina bana, dokumenta napisanog na bosančici, bili su prvi tragovi ovog pisma na mojim kreacijama, preneseni na dezene koji su dizajnirani za kolekciju proljeće/ljeto 2017. Ideja se rodila u inostranstvu, željela sam Bosnu i Hercegovinu i njezino bogato kulturno-historijsko naslijeđe prenijeti u svoj dizajn na moderan i nosiv način. Zatim je nastala i  kolekcija za proljeće/ljeto 2019. godine, koja je bila jako dobro prihvaćena. Bitno je istaći da je jedan od kultnih talijanskih modnih magazina Collezioni uvrstio bosančicu kao “trend prediction”. Sretna sam što moj dizajn na taj način diktira svjetske trendove. Bitno mi je pokazati svijetu da Bosna nije Boston, kako me često pitaju, da u Bosni više nema rata, da ona nije samo sinonim za troglavo, čudovišno predsjedništvo, da njezina reputacija nije nužno loša. Želim doprinijeti promociji naše zemlje na jedan lijep i kreativan način putem prezentacije na svjetskoj modnoj sceni. 

Godinama sarađujete sa umjetnicom Taidom Jašarević. Kako je došlo do saradnje i kako doživljavate taj jedinstveni spoj mode i umjetnosti?

– Taida i ja smo se upoznale preko zajedničke prijateljice. Kroz godine saradnje, ona je postala moja velika mentorica i savjetnica za umjetnost. Slikarstvo, ljubav prema bojama, oduvijek sam željela prenijeti na materijale. Nekako smo u isto vrijeme tragale za novim kreativnim izražajem, a to je dizajn uzoraka na tekstilu. Ljubav prema modi i umjetnosti, u kombinaciji sa međusobnim poštovanjem, iznjedrila je dobar rezultat kojim smo obje zadovoljne. Sretna sam i ponosna što imam priliku sarađivati sa bh. umjetnicom koja je priznata u cijelom svijetu, pogotovo u Japanu. Danas ne postoji niti jedna respektabilna galerija koja ne posjeduje barem jedan njezin rad. Posebno sam sretna i počašćena što je mogu nazvati svojom prijateljicom. 

“Sigurno je da ću nastaviti predivnu saradnju sa Catrinel Marlon. Ona se pokazala kao žena koja savršeno utjelovljuje ideju koja stoji iza mog dizajna”
 

Mnogi vaši poduhvati su pionirski na bh. modnoj sceni, uključujući i produkciju editorijala u gradovima širom svijeta. Svjedočili smo vašim fotografijama nastalim u brazilskim favelama, na pitoresknim pariškim ulicama, pored egipatskih piramida... Šta je sljedeće što možemo očekivati?

– Mnogo je toga u planu, ne samo snimanje novih editorijala. Pripremam mnogo iznenađenja, ali ne volim o njima pričati unaprijed. Pripremam i kolekciju za proljeće/ljeto 2020. i već sam, kada je riječ o modnom dizajnu, uveliko u budućnosti. Kada je riječ o fotografijama, ono što mogu reći jeste da sam u septembru organizovala jedno veliko snimanje u Parizu sa modelom Nanom Nabi i našom manekenkom Hildom Halilović: snimali smo lookbook za iduću godinu. Ove godine sam imala i jako prisustvo na filmskim festivalima, počevši od onog u Cannesu gdje su moje kreacije nosile glumice Catrinel Marlon, Loubna Abidar i Eye Haidara. Marlon, inače zaštitno lice draguljarske kuće Chopard, moje je kreacije nosila i na amfAR gala večeri i u promotivnom spotu za Chopard. Kao prava ambasadorica mog brenda, moje kreacije je vjerno nosila i na filmskim festivalima u Sardiniji i  Veneciji. Ne smijem zaboraviti ni prekrasne žene, Amru Silajdžić, Enisu Njemčević i Hildu Halilović, koje su na ovogodišnjem Sarajevo Film Festivalu također nosile moje kreacije. 

Šta biste poručili mladim modnim dizajnerima i dizajnericama koji sanjaju isti san?

– Ljubav, ljubav i samo ljubav. To je jedina vodilja. Da biste opstali i ostvarili svoje snove, trebate biti spremni na odricanje. Moda nije tek obični posao. Ona se živi 24 sata dnevno i zahtijeva mnogo rada i truda. Gledajući izvana, čini se da je sve glamurozno i jednostavno, ali kada zavirite iza scene shvatite da je moda jedna velika suprotnost. Ipak, ukoliko volite ovaj čarobni svijet, usavršavate se, napredujete i vrijedno radite, sigurno ćete uspjeti. I da, riješite se ega, jednostavno ga ugasite. To je mala tajna velikih majstora. 

Kako doživljavate modnu scenu u BiH? Pruža li dovoljno prilika mladim talentima da predstave svoj rad na adekvatan način?

– Pomenula sam već da je moje prvo predstavljanje bilo na sarajevskoj sedmici mode koju je organizovala Amela Radan. Tada sam imala priliku predstaviti svoju prvu kolekciju, koja je brojila pet modela. Bilo je to u Domu oružanih snaga BiH i noć koju ću zauvijek pamtiti. Bila sam učenica kod profesorice Samre Mujezinović, koja me prijavila na to takmičenje kao mladu, talentovanu dizajnericu. Tada je bilo jako teško dobiti priliku za predstavljanje jer je žiri koji je pregledao radove bio sačinjen od umjetnika i umjetnica iz Bosne i Hercegovine, zemalja regiona i svijeta. Nedavno sam saznala da je i moj agent Srđan bio jedan od članova tog žirija, i da smo nekako sudbinski povezani na ovom modnom putu. Šansa koja mi je te godine pružena je bila velika. Imala sam priliku upoznati svjetske dizajnere, vidjeti i dodirnuti njihove kreacije, doživjeti njihovu viziju mode. To je za mene bilo dragocjeno! Nažalost, danas takve šanse ne postoje i talenti su prepušteni sami sebi. Iako je prednost živjeti u vremenu društvenih mreža, kada je svoj rad lako predstaviti velikom broju ljudi, smatram da je to ujedno i mač s dvije oštrice. Jako brzo možete steći popularnost i istom brzinom pasti u zaborav. Ipak, vjerujem da kvalitet opstaje i da se rad i trud uvijek isplate. Ponekad niste shvaćeni, ne uklapate se u sredinu, društvo vas ne razumije, ali negdje neko govori vašim jezikom i dobro razumije poruku koju šaljete kroz modu. Poručila bih svima da ne odustaju od sebe i svojih snova i da istinski vjeruju u ono što rade. 

Koje su specifičnosti vaše nove kolekcije Re-vive?

– Kolekcija Re-vive oživljava nekoliko dimenzija bosančice. Prva je semiotička, koja se ogleda kroz upotrebu simbola i znakova alfabeta, umjetnički redefiniranih kako bi se postigla unikatnost dizajna. Potom, tu su i historijska, kulturalna, estetska i upotrebna dimenzija. Koncept kolekcije je precizno razrađen, pa tako pojedine znakove bosančice, osim u jedinstvenim dezenima, vidimo i utkane u ženstvene siluete, te modernistički oblikovane u formi okovratnika i izreza. Koristila sam nove i inovativne materijale, posebice kada je riječ o kaputima, koje smatram važnim dijelom ove kolekcije. Forme su čiste i jednostavne, slojevite i voluminozne, te geometrijski precizne. Rekla bih da kolekcija balansira između savremene umjetnosti i savremene mode. 

I za kraj, voljeli bismo znati: nakon Catrinel Marlon, Sare Waka, Mabel, Zite Vass i mnogih drugih svjetskih imena, ko je sljedeća dama koja će imati priliku obući neku od kreacija Belme Tvico Stambol?

– Sigurno je da ću nastaviti predivnu saradnju sa Catrinel Marlon. Ona se pokazala kao žena koja savršeno utjelovljuje ideju koja stoji iza mog dizajna. To je žena koja stameno korača kroz život, čineći ljude oko sebe voljenim, posebnim i sretnim. Raduje me što sam ove godine započela i saradnju sa svjetski poznatom stilisticom Cristinom Ehrlich. Imala sam priliku i da je odjenem u julu dok sam boravila u Parizu, i radujem se planiranim projektima koji sa njom slijede u narednim mjesecima. Iako su glamurozne manifestacije, poput velikih filmskih festivala, značajne za međunarodnu promociju, nadam se da moje kreacije, osim na crvenom tepihu, prvenstveno žive u srcima žena koje ih nose.

Gracija 378, 4.10.2019.