Pretplati se
Kako je kokosovo ulje od zdrave namirnice postalo “otrov”?

Zdravlje

Kako je kokosovo ulje od zdrave namirnice postalo “otrov”?

Prije desetak godina kokosovo ulje postalo je omiljena namirnica tzv. pokreta čiste ishrane, sve dok ga profesorica s Harvarda Karin Michels nije proglasila jednom od najgorih namirnica koje možemo jesti

Tokom posljednjih desetak godina kokosovo ulje postalo je glavni sastojak kako ishrane tako i proizvoda za ličnu higijenu. Goop, kompanija u vlasništvu glumice Gwyneth Paltrow, pominje ga u barem 168 članaka, između ostalog, i kao lubrikant za spolne odnose. Glavni mediji ga također preporučuju za gotovo sve, od kuhanja do njege kože, pa čak i za ispiranje usta. Kokosovo ulje postalo je omiljena namirnica tzv. pokreta čiste ishrane. 

No odjednom je, na nekom od predavanja, Karin Michels, epidemiologinja s Harvarda, proglasila “kokosovo ulje čistim otrovom” te “jednom od najgorih namirnica koje možete jesti”. Business Insider prvi je medij koji je naišao na ovu informaciju, dok video s predavanja ima gotovo milion pregleda na YouTubeu. 

Ovo nije prvi put da se dovode u pitanje efekti kokosovog ulja na zdravlje, no dr. Michels je posljednja koja se uključila u dugogodišnju debatu na temu zdravstvenih aspekata zasićenih masti općenito, te posebno kokosovog ulja. I sve se na kraju svodi na to: na debatu o zasićenim mastima. 

Kokosovo ulje sadrži dosta zasićenih masti koje se već odavno dovode u vezu sa srčanim oboljenjima. Objavivši u junu prošle godine savjetodavnu izjavu u kojoj je upozorilo na zasićene masti, Američko udruženje za bolesti srca (AHA) podiglo je na noge sve ljubitelje kokosovog ulja i nutricioniste. U izjavi je ponovljen stav koji AHA drži desetljećima: da bi ova vrsta masti morala biti u potpunosti izbačena iz upotrebe, jer doprinosi kardiovaskularnim oboljenjima. 

U izjavi je posebno istaknuto kokosovo ulje: “S obzirom na to da povećava LDL holesterol, uzrok kardiovaskularnih oboljenja, te da nisu poznati povoljni efekti, savjetujemo da se izbjegava upotreba kokosovog ulja.” 

Mnogi eksperti nisu saglasni sa stavom Američkog udruženja za bolesti srca. Nezdravost zasićenih masti tema je brojnih debata i nejasnih podataka unutar naučne zajednice. Zasićene masti ne moraju nužno biti loše kako smo pretpostavili, iako podaci idu u prilog činjenici da su nezasićene masnoće, poput onih u ribi i biljnim uljima, definitivno poželjnije te da umanjuju rizik od kardiovaskularnih oboljenja. 

OTKUD TOLIKA POPULARNOST? 

Kokosovo ulje bilo je u upotrebi hiljadama godina u tropskim krajevima poput Indije i Polinezije. Evropski trgovci susreli su se s kokosovim uljem u 19. stoljeću te su zasadili plantaže na Karibima, Južnom Pacifiku i Jugoistočnoj Aziji. Zapadni svijet ga je intenzivno koristio za kuhanje sve dok Drugi svjetski rat nije prekinuo trgovinu. Do 1950., kokosovo ulje zapalo je u nemilost zbog prve pretpostavke o vezi zasićenih masti i srčanih oboljenja, navodi industrijska trgovačka grupacija American Oil Chemists’ Society.

Center for Science in the Public Interest objavio je 1994. godine analizu kokica. Tvrdili su da velika porcija nemasnih kokica sadrži jednaku količinu zasićenih masti kao šest McDonaldsovih hamburgera i to u velikoj mjeri zbog kokosovog ulja u kom se prže. Tako je kokosovo ulje ostalo protjerano iz upotrebe sve do sredine 2000-ih kada se počelo pojavljivati u prodavnicama zdrave hrane. 

U kolumni o hrani New York Timesa 2011. godine navedeno je da je kokosovo ulje “šarmiralo” svijet zdrave ishrane, pripisujući njegovu sve veću popularnost veganima koji su ga koristili kao zamjenu za puter, te naučnicima koji su počeli propitivati gore navedene dokaze o zasićenim mastima. U članku je navedena izjava predstavnika američkog lanca supermarketa Whole Foods kako je prodaja kokosovog ulja u značajnom porastu prethodnih pet godina. 

Zagovornici su značajno izdigli kokosovo ulje nakon što su rezultati studije iz 2008. godine pokazali da su konzumenti ulja koje sadrži trigliceride srednjeg lanca (MCT) izgubili više tjelesne težine nego kontrolna grupa koja je konzumirala maslinovo ulje. 

Kokosovo ulje sadrži MCT, ali ne u količini koja je korištena u studiji. No potencijal za mršavljenje postao je stepenica ka slavi kokosovog ulja. Jedan od autora studije svojevremeno je izjavio: “Mislim da su prikazani podaci o masnim kiselinama srednjih lanaca dosta liberalno ekstrapolirani. Nikad nisam radio studiju o kokosovom ulju.”

Uskoro se kokosovo ulje našlo pod aurom fenomena za koji ne postoje jasni dokazi, koji je dosta učestao u današnjem svijetu wellnessa. Pored toga što je postalo omiljeno u člancima Goopa, dr. Oz je reklamirao njegovu sposobnost “da pomogne našim tijelima da se odupru virusima i bakterijama koji mogu izazvati bolest”.

Kokosovo ulje postalo je popularno u upitnim režimima prehrane: u svojoj knjizi The TB12 Method, zvijezda američkog fudbala Tom Brady napisao je da je to jedino s čim on kuha; postalo je ključna namirnica “neprobojne” odnosno bulletproof dijete, koja preporučuje kafu s puterom i uljem; pojavljuje se kao preporučeni sastojak keto, Paleo i Whole 30 dijeta. Puristi preporučuju upotrebu nerafiniranog kokosovog ulja, tvrdeći da prerada uklanja moguće antioksidativne i protuupalne koristi.

U svemu ovome, sve više ljudi počelo je nanositi kokosovo ulje svud po sebi, koristeći ga kao masku za kosu i losion za vlaženje kože. Komercijalni kozmetički preparati sa oznakom “prirodni” uvrstili su ga među sastojke, a postoji čak i luksuzna linija proizvoda sa kokosovim uljem Kopari koju distribuira Sephora. Brend su pokrenuli Jared Leto i mnoštvo drugih slavnih ličnosti. 

HOĆE LI NAS KOKOSOVO ULJE UBITI?

Čini se da kokosovo ulje gubi na popularnosti usljed sve pometnje i negativnih vijesti. Prema navodima Washington Posta, prodaja je u padu od 2015. godine. 

Poput svih masnoća, kokosovo ulje je visokokalorično. Ono što je očigledna istina za većinu stvari vezanih za prehranu i ovdje stoji: zasićene masnoće općenito, a posebno kokosovo ulje, vjerovatno su uredu u umjerenim količinama. Nazivati nešto otrovom je odličan način da se poveća broj pregleda na YouTubeu, no ako ne pomiješate kokosovo ulje s arsenom, takvi navodi su pretjerivanje.

Gracija br. 351, 21.9.2018.